Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

No Comments

Des de la vivència, aprenem a participar participant!

Des de la vivència, aprenem a participar participant!

L’Escola d’Esplac, la trobada anual de formació d’Esplac, vol compartir enguany coneixements i experiències on ens puguem replantejar i qüestionar la participació de dalt a baix, del dret i del revés.

Autor: Dani Costa, membre de l’Equip de Direcció d’Esplais Catalans

La participació és un dret innegable d’infants i joves.  Ells i elles han de poder incidir en el procés de presa de decisions de tot allò que els afecta, des del seu entorn, a les seves relacions, fins al seu desenvolupament personal i col·lectiu. Tanmateix, participar també pot esdevenir un deure, encarat a transformar allò que no ens agrada del nostre món. Des de la premissa “participant localment, transformant globalment” s’amaga una intencionalitat de canvi i millora, que implica una consciència crítica i transformadora de tot allò que ens envolta.

Tanmateix, seria equívoc  pensar que la participació només implica esdevenir protagonistes dels propis actes, ja que rere seu, s’encobreixen una sèrie de coneixements, habilitats i actituds que convé activar, preservar i desenvolupar al llarg de tota la vida. I és des d’aquesta òptica que qualsevol procés participatiu amb infants i joves no es pot deslligar de qüestionar-nos “què fem i com, per a què i amb quin objectiu, i per a qui i amb qui”.  

Podem classificar els actes dels infants i joves en allò que és participació i allò que no, allò que s’hi apropa o bé s’hi allunya. Algunes persones expertes com Roger Hart o Anna Novella plantegen un model sobre els diversos moments de la participació. Malgrat algunes diferències, ambdós autors/es deixen entendre que la participació real és quelcom inherent el compromís, la implicació i la responsabilització progressiva, processos vinculats estretament a l’autonomia i emancipació de la persona (i de retruc, també a la transformació del nostre entorn). Així doncs, sembla que no parlem de qualsevol cosa i que la criatura és més gran dels que ens pensàvem! Potser per això, començava a ser necessari dedicar una Escola d’Esplac a aquest tema.

Totes hem sentit a parlar d’habilitats tan bàsiques com l’escolta activa, l’assertivitat, la presa de decisions, la iniciativa o la voluntat de participar. També de la cooperació, l’ajuda mútua, l’assemblea, i tot allò que fa partícip el col·lectiu. O anant una mica més enllà, de  l’entorn participatiu, el voluntariat, la metaparticipació o la democràcia. Sembla innegable que participar implica això i molt més. I per on comencem? I com ho treballem? I quines condicions necessitem? D’on partim i a on volem arribar? Quines experiències coneixem que ens puguin guiar i aconsellar?

Un bon començament el podem trobar al Decàleg de la participació Infantil” o a l’Esmolet dedicat exclusivament a aquest tema: Volem, podem i en sabem: participem”. Però segurament no n’hi ha prou. Per això, l’Escola d’Esplac d’enguany vol compartir coneixements i  experiències on ens puguem replantejar i qüestionar la participació de dalt a baix, del dret i del revés. I ho volem fer amb persones expertes com el Fermín Rodríguez o el Gino Ferri, i un munt més d’experiències participatives que ens brindin la oportunitat de construir significats, obrir-ne de nous i  refermar els que ja tenim.

Els esplais fa temps que som escoles de participació, però no per això hem de deixar de qüestionar-nos totes i cadascuna de les preguntes que sorgeixen al llarg d’aquest procés. Com qui es llança a una piscina i no té més opció que aprendre a nedar, nedant!  O el que aprèn anar en bicicleta, perdent la por i practicant! Des de la vivència (learning by doing), la millor manera d’aprendre a participar és participant!

Us convidem a llençar-vos de cap i peus a l’Escola d’ESPLAC! De ben segur, que valdrà la pena!

Submit a Comment